Veebipoe loomiseks vajalikud komponendid, Veebipood – see on imelihtne
Ühe üsna tavapärase veebipoe juures vaja olevaid mooduleid, funktsionaalsust, kasutamisloogikat Woocommerce näitel.
Esmalt on vaja elementaarset toodete kuvamise ning ostukorvi kasutamise funktsionaalsust. Soodsaim ja kiireim viis on kasutada mõnda levinud “poemootorit”. Neid on üsna mitu, näiteks Magento suuremate ja väga paljude toodetega suurematele e-kaubamajadele, Opencart ja Prestashop veidi väiksematele ning hetkel jutuks tulev Woocommerce.
Woocommerce pole tegelikult päris iseseisev poemootor, vaid WordPress sisuhalduse lisamoodul. Miks siis siin nimekirjas? Sest WordPress on konkurentsitult maailma populaarseim sisuhaldus, kolmandik kogu maailma internetilehekülgetest kasutab ühel või teisel moel WordPress’i ning muidugi on ka WordPressile mõeldud “poemootorid” seega üsna levinud, Woocommerce siis selle valdkonna kindel liider.
Plussiks siis suure populaarsuse tõttu kõikvõimalike, vahest ka võimatute, lisade olemasolu. Olgu siis soodsalt või suhteliselt väikese summa eest. Etteruttavalt hoiatus – iga lisa võtab resurssi, seega ilma suurema vajaduseta ei maksa lisamooduleid kokku kuhjata. Halvemal juhul võib kodulehe töö aeglustuda, seiskuda ning kindlasti tekib juurde turvaohte. Vajalikud moodulid – no need on ju vajalikud.
Poemootori näitena Woocommerce.
Järgmine tähtis otsus – kuidas saavad tooted e-poodi? Kas kasutatakse mõne hulgimüüja masinliidest (näiteks: XML või JSON) või sisestatakse tooted käsitsi.
Käsitsisisestamise plussiks on parem kontroll tooteinfo ja pildimaterjali üle. Ehk siis tooteinfot võib olla pigem rohkem, kui vähem. Lühikirjeldus tasub hoida lühike, kuid pikemas kirjelduses saab huvilisele toodet kirjeldada nii pikalt, kui sulg/arvutiklaviatuur jookseb.
Tarnemoodulid. Eestis on levinuimad kaupade liigutajad e-poe ja kliendi vahel Omniva, Smartpost, DPD, Venipak. On nii kullerteenus, kui e-kaubandusega tihedalt seotud ja aina tihenev pakiautomaatide võrgustik.
Seega tuleb valida, mis ettevõtte või ettevõtete abi kauba tarnel kasutada ning kas kasutada kullerteenust, pakiautomaaditeenust või mõlemat. Kui ettevõttel on ka “kivist ja mõrdist” pood, siis saab kutsuda kliendi ka kohapeale kaubale järgi.
Woocommerce võimaldab valida tarnetsoone, vajadusel saab lubada või keelata teatud kaupadele tarneviise, saata andmeid automaatselt teenuspakkuja serverisse ja palu muudki vajalikku.
Maksemoodulid. Nendega läheb aina põnevamaks, kuna fintech on kiirelt arenev – nii meil, kui mujal. Woocommerce omab vaikimisi mitut makseviisi, Eestis enamasti kasutatavad PayPal ja tavapärane pangaülekanne. Viimase puhul saab klent e-posti vahendusel tellimuse kinnituse, kus näidatud pangaarvele siis ülekanne teha.
Kõige lihtsam, kindlam ja aeglasem.
Järgmisena tekkisid Eestis pankade endi hallatavad pangalingiteenused. See on ka Eesti kliendile vast tuttavaim ja mugavaim makseviis. Nüüdseks on pangad loobunud lepingutasust, võetakse vaid % toimunud makselt. Miinuseks, et iga soovitava pangaga tuleb siiski eraldi leping teha. See on siiski vaid ühekordne ebamugavus, seega Eesti turule tuntuim ja kindlaim makseviis.
Üsna tuntud ja usaldusväärne oma Maksekeskuse teenus. Algselt pakkudes siis pankade lepingutasudelt kokkuhoidmistning ühes kohas e-poe maksete haldamist ja tänaselgi päeval, ilma igas pangas eraldi lepingut tegemata saab kiirelt seadistada pangalingid ja soovi korral ka krediitkaardimaksed. Teenustasu kõrgeim, mugavus maksab.
Maksealgatusteenus. See on uusim fintech lahendus, mis üsna mitme esindaja näol ka Eesti turule jõudnud.
Ka mainitud Maksekeskus pakub maksealgatusteenust märksa soodsama hinna eest, kui klassikalist pangalingiteenust. Lisaks pakuvad seda enamus pangad, tegelikult EveryPay teenusena, lisaks Montonio, Esto, BuyPlan ja teised uued ja vanad tulijad.
Ka välismaised teenuspakkujad on Eesti turul, näiteks Paysera, Stripe ja eelmainitud PayPal.
Turundusmoodulid. Elementaarne on täna kasutada Google teenuseid, et poe külastatavust jälgida. Google Analytics ja Search Console on pea kohustuslikud. Lisaks on kindlasti abiks lehesisese SEO moodulid. Näiteks Yoast, RankMath või All-in-One SEO. Kui kasutusel e-postiturundus, siis vastav teenusepakkuja soovitab ka enamasti enda poolt vormi-moodulit kasutajate kontaktide kogumiseks. FB pixel, sotsiaalmeedia liidestused, kontaktvormid, hüpikaknad. Üldiselt tasuks järgida kuldset reeglit – Nii vähe kui võimalik, nii palju kui vajalik. Lisamoodulitega on võimalik lehe kiirus ja kasutusmugavus vägagi madalaks viia, rääkimata lisanduvatest turvaprobleemidest.
Turvalisus. Tavapäraselt ei paista küll kasutajale silma, kuid kahtlaseid reklaame edastav, aeglane või sootuks katkine e-pood on väga halb müügikanal. Kehvemal juhul võib levitada lausa pahavara ning kõige muu kõrval kaotada koha otsimootorite indeksis ning saada ka reklaamikeelu. Ehk isegi korda tehtuna kulub aega, et uuesti kliente poodi kutsuda.
Alustada saab juba serverist – WAF, ehk web application firewall. Turvamoodul, näiteks Wordfence. Ja eelkõige disaster recovery plan – mida teha, kui juhtub kõige hullem. Kus on varukoopiad, mis ajahetkes ja kuidas neid ohutult kasutada.
Turvalisuse sisse käib ka hooldus. Nii WordPress ise, kasutusel olevad lisamoodulid, kui ka veebiserveri tarkvara on pidevalt uuenev. Parandatakse leitud turvavigu, suurendatakse kiirust, lisatakse uusi funktsioone. Seega tasub kõiki e-poega seotud elemente regulaarselt uuendada. Paraku võib mõnikord suurem muutus tähendada ka millegi “katki minemist”, seega veelkord koht suurõnnetuse plaani omamiseks.
Soovid uut e-poodi või täiustada olemasolevat? Võta ühendust ja leiame sobivaima lahenduse.